+31 (0)6 44 214 714info@studiokleur.nl

Een goede kleurenanalyse

Door
In Geen categorie

In 1987 ben ik door Colour me Beautiful opgeleid tot kleurconsultant. Inmiddels is de term ‘image-consultant’ meer gangbaar. Ik was de 16e die dit beroep in Nederland uitoefende. Daarna kwamen er meerdere organisaties en ook Colour me Beautiful groeide flink, tot zo’n 80 consultants in Nederland.

Door de bomen het bos blijven zien

Dat is mooi, Nederland wordt kleurbewuster! Maar hoe vind je tussen het enorme aanbod aan image-consultants nu iemand die een betrouwbaar en goed advies geeft? Het beroep is namelijk niet beschermd, iedereen mag zich zo noemen en het beroep uitoefenen. Een veel gehoorde klacht is namelijk dat je bij een kleuradvies de kleuren geadviseerd krijgt die de consultant zelf ook draagt. En dat zou niet zo mogen zijn natuurlijk. Een goede kleurconsultant is volkomen objectief en weet raad met alle mogelijke variaties in mensen en hun kleurpalet. En mijn leus is dan altijd: “Beter geen kleuradvies dan een verkeerd kleuradvies!” Je kunt namelijk veel beter op je eigen kleurgevoel afgaan dan verkeerde adviezen opvolgen, want die kunnen je vreselijk in verwarring brengen. Laatst zag ik tussen de groupon (of sweetdeal?) aanbiedingen een opleiding tot image consultant. Van een kleine 800,- euro nu voor 59,- euro. Een opleiding die je thuis achter de computer in je eigen tijd kunt doen. Tja…… En zo wordt er nogal gerommeld in deze branche. Dat is jammer, want een goed kleuradvies kan veel voor iemand betekenen.

Richtlijnen

Als je een serieus advies wilt dan zijn er wel wat richtlijnen die je in de gaten kunt houden:

Opleiding
Check op de website altijd of iemand een opleiding hierin heeft gehad en welke dat is. Bekijk de website ook om een indruk te krijgen of het geheel je aanspreekt.

Ervaring
Gevoel hebben voor kleur staat uiteraard voorop. En, heel belangrijk: oefening baart kunst. Iedereen moet het leren natuurlijk en fouten worden gemaakt, maar door ervaring leer je steeds beter kijken.

Methode
Er zijn verschillende organisaties. Allemaal zijn ze gebaseerd op het basisconcept van Carole Jackson dat mensen in vier seizoentypes verdeelt: het lente-, het zomer-, het herfst- en het wintertype. Al snel werd dit concept verder ontwikkeld en aangevuld, zodat het kijken naar iemands kleurkenmerken nog veel preciezer is geworden en er uiteindelijk 24 kleurtypes te onderscheiden zijn. Niet elke methode hanteert deze precisering.

Referenties
De meest simpele en efficiente manier om erachter te komen waar je moet zijn voor een goed advies, is natuurlijk door om je heen te kijken. Ziet iemand in je omgeving er plots veel beter en stralender uit en denk je bij jezelf ‘ik wilde dat ik er zo uitzag!’, vraag er dan naar. Veel kans dat deze persoon een kleuradvies heeft gehad en dan weet jij waar je wezen moet.

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter